Ambipak konferencija „Ambalaža u svetu koji se menja“: Industrija ambalaže spremna, šta se čeka?

by Vesna Lapčić

Industrija ambalaže je spremna za uvođenje inovacija u ambalažu i primenu inovativnih ambalažnih materijala, barem oni veliki i globalni „igrači“. Međutim, u Srbiji nema inputa od korisnika. Zašto je to tako odgovor su dali učesnici Ambipak konferencije „Ambalaža u svetu koji se menja“

Ambipak konferencija 2024. održana je 11. oktobra 2024. godine u Privrednoj komori Srbije u Beogradu. Konferenciju su institucionalno podržali Udruženje za hemijsku, gumarsku i industriju nemetala i Centar za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije.
Nakon kratkog pozdravljanja i dobrodošlice urednice Ambipak magazina, Irene Lalić, i Dragana Stevanovića, sekretara Udruženja za hemijsku, gumarsku i industriju nemetala, Privredne komore Srbije, prisutnima se obratila Sandra Dokić, državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine

Državna sekretarka Sandra Dokić  je potvrdila uvođenje depozitnog sistema za PET i metalnu ambalažu u Srbiji do 2027. godine. Takođe je najavila i novi Program cirkularne ekonomije za period 2025-2030, sa fokusom na održivu ambalažu – reciklabilnu, biorazgradivu i kompostabilnu. Dokić je naglasila  potrebu za prilagođavanjem evropskim standardima i pozvala sve interesne grupe da se priključe konsultacijama koje još uvek traju, radi kreiranja sistema upravljanja ambalažnim otpadom.

„Potrošači u Srbiji bi trebalo da imaju sve informacije i da sami odaberu da li će koristiti proizvode sa reciklabilnom ambalažom, višekratnom ambalažom ili onom koja nema potencijal za reciklažu“, rekla je Sandra Dokić

Kompletno obraćanje državne sekretarke možete pogledati na linku Ambipak konferencija od 8.47 min.

Zajedno do održive ambalaže

Na konferenciji su Nikola Marinković i Tomislav Juričić iz Smurfit Westrock grupacije, generalnog partnera konferencije,  predstavili inovacije u ambalaži, uključujući reciklabilni AquaStop barijerni papir. Ova grupacija sada ima preko 500 fabrika širom sveta, a fabrika Avala Ada u Srbiji deo je njihovog globalnog portfolija. Juričić je istakao reciklažu 140.000 tona papira godišnje i investiciju u tretman otpadnih voda od 5 miliona evra.

Na panelu „Svet ambalaže u svetu koji se menja“, predstavnici industrije su naglasili potrebu za zakonodavnom podrškom kako bi se postigla održivost ambalaže, uz izazove visokih troškova.
Mirjana Balog Kormanjoš, viša savetnica Udruženja za hemijsku, gumarsku i industriju nemetala PKS, istakla je da u Srbiji 1083 preduzeća prozvodi plastične proizvode od kojih 321 preduzeće (bez preduzetnika) proizvodi ambalažu a plastičnih proizvoda u vrednosti 1.5 milijarde evra godišnje se izveze.
Izvozimo oko 450.ooo tona plastike a uvozimo oko 750.000 tona plastike, od toga je 1/3 plastična ambalaža.
Na panelu su učestvov ali i Miroslav Micković, generalni direktor ALPLA DOO Alijansa za cirkularna pakovanja i Nikola Marinković, Smurfit Westrrock, a moderirala je Andrea Radonjić, direktorka za regulatorne politike i odnose sa javnošću za Istočnu Evropu u kompaniji Tetra Pak

Cirkularna ekonomija u fokusu

Doinita Mihai iz kompanije TOMRA Systems, premium partnera konfernecije,  predstavila je evropsku regulativu PPWR koja donosi veće izazove za članice EU. Istakla je uspeh depozitnog sistema u 16 evropskih zemalja, kao i tehnologiju TOMRA uređaja koji prikupljaju ambalažu širom sveta.

Na panelu „Izgradimo cirkularnu budućnost“, Mihai je podelila pozitivna iskustva Rumunije i naglasila važnost transparentnih razgovora za uvođenje sistema u Srbiji. Tisa Čaušević iz Coca-Cole HBC Srbija predstavila je projekte održivosti, uključujući smanjenje CO2 i inovacije u ambalaži. Bojana Perić iz Ekostar Paka naglasila je potrebu za prilagođavanjem ciljeva lokalnim samoupravama i važnost stabilnih partnerstava za privredu. Tomislav Juričić, isped Smurfit Westrock-a govorio je o postizacnu cirkularnih ciljeva u proizvodnji papira za ambalažnu industriju i najavio još investicija u tom smeru u fabrici u Srbiji. Panel je moderirala Irena Lalić, urednica  Ambipak magazina.

Poslednji panel konferencije osvrnuo se na društvenu odgovornost kompanija i ESG koncept. Dr Dejan Jovanović, dr Senka Popović, Marija Kojčić iz Lidl Srbija, i Boriša Petković iz „Čepom do osmeha“ razgovarali su o alternativnim ambalažnim materijalima i svesti o očuvanju životne sredine. Lidl je postavio cilj smanjenja plastike za 20% do 2025. i zajedno sa „Čepom do osmeha“ uklonio 90 tona otpada iz prirode. Panel je moderirala dr Aleksandra Gajović, ESG ekspertkinja.

Ambipak konferencija „Ambalaža u svetu koji se menja“  pružila je uvide u stavove više zainteresovanih strana, kada se radi o ambalaži i upravljanju ambalažnim otpadom – zvanične stavove Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije, proizvođača ambalaže, velikih korisnika ambalaže, retail lanaca, ekoloških aktivista, operatera sistema upravljanja ambalažnim otpadom, Privredne komore Srbije i obrazovnih institucija.

 

 

Related Posts