„Kompanija Generali Srbija pripada malom broju kompanija za koju mladi u anketama kažu da brine o njima. Prosečna starost u našoj kompaniji koja ima 1700 zaposlenih je 42 godine, a generacija Milenijalaca čini više od 63% radnika. Oko 50% ljudi koje smo zaposlili prošle godine mlađi su od 35 godina“, rekao je Dragan Filipović, predsednik Generali osiguranja u Srbiji na panelu „Šta mladi očekuju od nas“ na Kopanik biznis forumu.
On je dodao da prvi put u istoriji u Generali osiguranju u Srbiji rade četiri generacije, počevši od Baby Boomer-a, Generacije X, Milenijalaca, do Generacije Z.
„Zamislite jaz imeđu Baby Boomer i Generacije Z, njihove diskusije, različite stavove, ali ono što je važno jeste da jedni drugima mogu da otkriju različite poglede i rešenja. Bez učešća mladih na poslu nema budućnosti, ali spoj mladosti i iskustva je dobitna kombinacija. Mladi donose promenu zato ih prilikom zapošljavanja uvek pitamo koja su njihova očekivanja, a ne fokusiramo se na to koja su naša očekivanja. Dobijamo vrlo interesantne odgovore – oni žele da budu u timu koji je agilan i brz, da napreduju, ali ne u hijerarhijskom smislu već u smislu veština i znanja, da imaju povratnu informaciju o tome kako rade svoj posao. Jako im je važan well being odnosno da firma brine o njima i uglavnom žele fleksibilno radno vreme“, rekao je Filipović.
Generali osiguranje u Srbiji već pet godina organizuje letnju praksu za studente završnih godina, a 85% onih koji su prošli kroz tu praksu su se i zaposlili u kompaniji. Klizno razno vreme i model „smart working“ – kombinovanje rada od kuće i kancelarije uveli su takođe pre pet godina.
„Ideja o kliznom radnom vremenu je došla na osnovu ankete sa zaposlenima i mi danas imamo fleksibilno radno vreme pa zaposleni mogu da dolaze od 7 do 10h. Roditeljima sa malom decom više odgovara da dolaze oko 8h jer pre toga moraju da ostave decu u vrtiću ili školi. Mladi žele da se naspavaju i dođu kasnije, na primer, u 10h i mnogo su produktivniji nego da imaju obavezu da dođu ranije. Kada smo to uveli, firma je procvetala“, istakao je Filipović i dodao da korporacija preko svojih radnika zapravo može da brine o deci i mladima svojih zaposlenih.
„Samo kada su ljudi srećni kod kuće sa svojim porodicama mogu da budu produktivni na poslu“, naglasio je on i dodao da se razmatra na nivou Generali Grupe da se radna nedelja skrati na četiri dana.
„Zagovornik sam četvorodnevne radne nedelje, neke firme su to već uvele i ispostavlja se da su ljudi produktivniji. Moj moto je da ljudi mogu da sede i na Adi i rade svoj posao. Za skraćenje radnog vremena je potrebna i promena zakonske regulative“, rekao je Filipović odgovarajući na pitanje da li se razmišlja i o promeni tradicionalnog načina rada: „osam časova pet dana u nedelji“.
Inače, samo 5% ispitanika smatra da preduzeća vode brigu o deci i mladima, a da čak 43% ne vodi računa uopšte. S druge strane, 85% veruje da biznis sektor može da pomogne mladima u njegovom razvojnom putu potpuno ili delimično. Dve trećine mladih, oko 60%, smatra da privreda treba da obezbedi više radnih praksi, volontiranja, mentorstva, a 53% smatra da preduzeća koja to rade ulažu u buduće zaposlene i unapređuju lokalnu zajednicu.
Istraživanje Ninamedije pokazuje da 79% mladih nije učestvovalo u programima praksi jer uopšte nije imalo informacija o stručnim praksama.
Milica Otović iz UNICEF-a je rekla da biznis treba da ostvari bolju saradnju sa mladima pre nego što oni počnu da traže posao. „Mladi bi hteli odmah po završetku škole da se zaposle jer se plaše siromaštva, a nemaju novca da se dodatno školuju za veštine koje uglavnom traže kompanije. Zato bi one trebalo da se otvore za radne prakse, mentorstvo i volontiranje“, kaže ona.
Dragan Filipović je rekao da današnji studenti završnih godina imaju veću mogućnost za kvalitetnu praksu i da ono što uče na fakultetima uporede sa zahtevima firme nego što je to bilo ranije.
„Verujem da im je lakše da se upoznaju sa biznisom, razvijenije je i privatno preduzetništvo“, rekao je on.