Home Intervju Tomislav Despić, ToJoy: Srpska preduzeća imaju šansu u Kini, a mi im možemo pomoći

Tomislav Despić, ToJoy: Srpska preduzeća imaju šansu u Kini, a mi im možemo pomoći

by Vesna Lapčić

Najveći problemi srpske privrede u saradnji sa Kinom su količine i kontinuitet isporuke u dugom roku kaže za Sve o novcu Tomislav Despić, direktor kancelarije za istočnu Evropu kineske kompanije ToJoy, koja u Beogradu radi kao platforma za povezivanje srpskih i kineskih kompanija.

„Nedovoljno snažni finasijski i kadrovski resursi kompanija za osvajanje jednog tako zahtevnog tržišta takođe su izraženi. Mi smo, međutim, zaduženi za minimiziranje značaja ovog trećeg razloga“, ističe Despić.

Kako se pokazala dosadašnja privredna saradnja preko ove platforme u ovom regionu, a kako konkretno u Srbiji? Šta se realizovalo od dogovora i u kojim oblastima?           

U Srbiji i regionu Istočne Evrope prisutni smo dve godine, u zapadnoj Evropi nekoliko meseci duže. Poklopilo se da su to dve godine globalnih izazova, krize, nepredvidivosti, otežanih putovanja, a sa druge strane dve godine dinamične transformacije ekonomskih tokova, inovativne adaptivnosti preduzetništva i korenitih promena poslovne filozofije. Period izazova i optimizacije i period kreativnosti i inspiracije. U takvim vremenima pokazali smo se kao pouzdan partner svima koji su tražili nova rešenja, išli u susret promenama i bili spremni da prihvate racionalne rizike. Realizovali smo ili smo blizu realizacije nekoliko projekata iz oblasti industrije reciklaže i zelenih industrija, zatim iz oblasti sportske odeće i opreme, F&B segmenta itd. Konkretno u Srbiji, nadomak smo uspostavljanja srpsko-kineskog JV u delatnosti hemijske industrije. Takođe, jednom broju preduzetnika iz regiona olakšali smo procese pregovaranja i logističke aktivnosti pri nabavci sirovina i opreme.

Koliko je pandemija uticala na vaše poslovanje, mogućnosti ugovaranja?

Aktivnosti naše kompanije u Kini dominantno su vezane za organizovanje oflajn konferencija i poslovnih sajmova. U tom smislu pandemija, i sve mere koje su je pratile, ubrzale su seljenje ovih aktivnosti u digitalno, ili bolje reći virtuelno okruženje. To je samo po sebi donelo dosta pozitivnih promena, pre svega u pogledu efikasnosti i racionalizacije upotrebe resursa. Ponosni smo na brzinu transformacije i uspešnost adaptivnosti. Ipak, naša internacionalizacija van granica Kine, podrazumevala je i direktne inicijalne kontakte kroz dvosmerne posete preduzetnika, za šta su uslov bila nesmetana putovanja. Naravno, tu su i logistički izazovi, koji se odnose na narušene lance snabdevanja, duge rokove isporuke, značajan rast cena brodskog transporta. Verujemo da su svi ovi faktori negativno uticali na naše poslovanje u kratkom roku, ali smo sigurni da će iskustvo i naučene lekcije iti kapitalizovane u srednjem i dugom roku.

Pojedine firme su počele da sele proizvodnju iz Kine zbog poremećenih lanaca snabdevanja, povećanih troškova za transport. Hoće li se evropske kompanije masovnije vraćati kući?

Ako takve odluke budu počivale na isključivo ekonomskim varijablama, do masovnog seljenja, siguran sam, neće doći. Ipak, u meri u kojoj političke varijable budu uticale na ovakve odluke moguće je očekivati sporadične slučajeve. Svedoci smo da je dinamika automobilske industrije značajno narušena. Budući da se radi o delatnosti koja ima veoma disperzivan uticaj na evropsku privredu od rudarstva, preko preradjivačkih delatnosti do finansijskog sektora za očekivati je povlačenje strateških poteza. Ali i dalje ne vidim mogućnost „masovnog migriranja“

Šta ste zaključili nakon dve godine, koji sektori imaju najviše potencijala kada je Srbija u pitanju, a koji kada je ceo ovaj region u pitanju?

Preferencije kineskog potrošača su značajno promenjene u poslednjoj dekadi. Sa druge strane, nivo tehničko-tehnološke opremljenosti kineskih preduzetnika je već dugo na zavidnom nivou. To su dve činjenice koje opredeljuju put ulaska na kinesko tržište. Sve više zahtevan potrošač, i sve jači konkurentski igrač. Dobri bilateralni odnosi, uspostavljeni još pre svetske ekonomske krize, zaista olakšavaju otvaranje vrata, ali nakon toga vladaju pravila tržišta. Potencijali leže u ljudskom kapitalu i inventivnim rešenjima koja možemo da ponudimo u agri tech delatnosti, zelenim delatnostima, med tech inovacijama, a kriza je osvetlila i potencijal Srbije u ulozi logističko-skladištenih aktivnosti, a baziran na našoj atraktivnoj geografskoj poziciji.

Kako vidite dalji razvoj kompanije TOJOY u ovom regionu? Kakva su Vam očekivanja?

Iako može zvučati kao oksimoron, zadržavamo pristup širokog fokusa. Podrška seljenju poslovanja iz Evrope u Kinu, iz Kine u Evropu, ali i podrška poslovnom povezivanju istočne i zapadne Evrope budući da sinhronizovano timski radimo sa našim kancelarijama u Parizu i Beču. Razvijamo digitalnu platformu B2B i B2C. Identifikujemo i uspostavljamo saradnju sa svim kredibilnim asocijacijama i udruženjima u regionu, koja u svojim planovima i strategijama prepoznaju potencijale kineskog tržišta ili potencijale partnerstva sa kineskim preduzetnicima. U skladu sa tim, očekujemo da ćete za naš treći rođendan raditi intervju sa nekoliko naših zadovoljnih partnera.

 

Kako funkcioniše ToJoy platforma?

ToJoy je kompanija sa ogromnim iskustvom. Na kineskom tržištu 30 godina osluškuje potrebe preduzetnika i radi na povezivanju dokazanih biznis modela iz različitih regiona Kine. Budući da, praktično, deluje kao udruženje malih i srednjih preduzetnika, ToJoy danas okuplja između 700 hiljada i milion članova. Osnovna delatnost kompanije dugo je bila organizacija biznis konferencija, na kojima preduzetnici, iz svih delova Kine, imaju priliku da prezentuju svoje projekte i, na taj način, dođu do drugih, kompatibilnih preduzetnika s kojima mogu da razmenjuju ili uklapaju resurse. Na godišnjem nivou, ToJoy organizuje i do 300 konferencija širom Kine, a po broju učesnika i obimu B2B ponude, te konferencije prevazilaze sve ovdašnje pojmove.

Danas, s globalnim procesima digitalizacije, a posebno nakon izbijanja pandemije, drugi nezaobilazan i podjednako važan kanal povezivanja postala je naša onlajn platforma. Preko nje, naši članovi mogu da pretražuju najrazličitije kompanije i projekte iz sektora koji ih zanimaju i dođu do korisnih informacija: odakle biznis dolazi, gde je tržišno verifikovan, koliko dugo posluje, kakve potencijale nosi, koliko jedinica ima, pod kojim uslovima bi želeo da pokrene saradnju… Ako je, na osnovu dostupnih podataka, preduzetnik zainteresovan, u sledećem koraku kontaktira ToJoy i kreće u pregovore sa željenom kompanijom.

Pre nekoliko godina, ToJoy je shvatio da po istom ovom principu može da ponudi svoju platformu za povezivanje i kompanijama iz sveta. Samim tim, i ogromnu bazu preduzetnika iz Kine, koja se gradila 30 godina. Na primer, ako nam se javi kompanija koja posluje u sektoru hrane i pića, ToJoy targetirano može da iz milion svojih članova izdvoji 200.000 kompanija pogodnih za saradnju i započinjanje pregovora – što je resurs koji malo ko može da ponudi.

Suština je da, od sada, i kompanije sa ovih prostora koje odluče da krenu u Kinu, mogu da iskoriste naš sofisticiran proces selekcije i filtracije, i posle određenog vremena dođu do partnera s kojim će na jednostavan način „preneti“ biznis na kinesko tržište.

You may also like