Kako da email marketing stvarno radi za vas?

by Vesna Lapčić

Piše: Marija Trifunović, Copywriter & Content Writer, TMID

Ne znam da li ovo znate, ali prvi email je poslat davne 1971. Tokom godina, Internet je evoluirao i rastao, email komunikacija je postala uobičajeni vid slanja poruka, a email marketing je našao svoje mesto u poslovnom svetu.

I pored toga što svakodnevno tipkamo poruke preko aplikacija WhatsApp, Viber, Telegram i sličnih, imajelovi se i danas u velikom procentu svakodnevno proveravaju i po više puta, tako da email marketinški kanal ne bi trebalo da izgubite iz vida.

Iako je email marketing pre svega namenjen za promociju proizvoda ili usluga putem imejlova, on nije namenjen samo tome. Prvenstveno ga možete koristiti da biste razvili odnose sa trenutnim klijentima i/ili da biste došli do potencijalnih kupaca.

Evo i jedne zanimljive statistike proistekle iz istraživanja kompanije Statista iz Nemačke koja je na temu email marketinga urađena krajem 2021.godine:

U 2022. broj korisnika imejlova širom sveta se predviđa na 4,3 milijarde. Ova brojka bi trebalo da poraste na 4,6 milijardi 2025. godine, što čini više od polovine očekivane svetske populacije.

Ova statistika jasno pokazuje da je email markering prilika koju brendovi ne bi trebalo da propuste, jer vaši klijenti sigurno koriste email, a bez obzira koliko je preduzeće malo, imate moć da doprete do ljudi 24 sata dnevno, 365 dana u godini.

Takođe, prema podacima kompanije Emarsys, 81% malih i srednjih preduzeća se i dalje oslanja na email kao svoj primarni kanal za privlačenje kupaca, a 80% na zadržavanje istih. Pruža najveći ROI (Return on Investment) od svih marketinških kanala – zarađujući u proseku 42 dolara za svaki potrošen dolar. Rezultati istraživanja iz ove studije pokazuju da je marketing putem imejla na vrhu liste u poređenju sa organskom pretragom, plaćenom pretragom i društvenim mrežama kada je u pitanju privlačenje i zadržavanje kupaca.

Naravno da ne treba zanemariti i druge vidove marketinga i da ima puno faktora koji utiču na to gde će vaša prodaja biti najveća, kao i to gde ćete najbolje izgraditi odnos sa kupcima, a ono što je vrlo verovatno da će predstavljati miks vaših marketinških i prodajnih aktivnosti.

Kako da ne postanete prodajni smarači

To što statistike idu u korist broja ljudi koji korite email ne mora nužno da znači ništa, jer to što ja ovo pišem ne znači da ćete vi da kliknete i pročitate moj tekst. To što nekome nešto govorite ne znači da će vas on/ona slušati, zar ne?

Zbog toga, kada ostavimo statistike po strani, ono što ste verovatno često u prilici da čujete je ovo:

„Email makreting je nepotreban, jer ne funkcioniše.”

“AI (Artificial intelligence tj. veštačka inteligencija) preuzima sve, pa i email sanduče!“

„Zašto angažovati kopirajtera kada mogu samo da koristim šablone e-poruka?“

„Kome treba email lista kada imam veliki broj pratilaca na društvenim mrežama?“

Nastavite nabrajanje sami…

Pa, hajde da krenemo redom.

Ovakve izjave se sporadično mogu čuti, ja se konkretno sa njima susrećem od kada radim kao web pisac i copywriter, odnosno u proteklih desetak godina. Kao što sam spomenula, kada sklonimo na stranu sve statistike prestižnih istraživačkih agencija, možemo da govorimo o tome da li se neko zaista pozabavio i napravio svoju email marketing strategiju ili nije i da li je primenjuje.

Kako biste bolje razumeli kako funkcioniše ovaj princip hajde da navedemo jedan primer:

Zamislite da prodajete sitne kolače, a da email lista ljudi koji su se prijavili na vašem sajtu, jer su zainteresovani za kolače ima 10.000 ljubitelja sitnih kolača.

Najčešća greška koju možete da napravite jeste da pošaljete imejlove sa naslovom poput: “Akcija”, “Sniženje”, Novo”, “Popust”, “Vrhunski kolači” i sl.

Ako se stavite u kožu onih kojima ste poslali ovakav imejlova shvatićete da ga u velikom broju slučajeva neće otvoriti, kao što ne biste ni vi, zar ne?

Recimo da će 3% ljudi klikne i kupi vaše kolače.

Sledeći put kada pošaljete email slične sadržine kupiće možda 2% ljudi.

Nakon toga, 1%.

Ne moram posebno da naglašavam da imejlovi sa naslovima ovakvog sadržaja često završavaju u Spam ili Promotions folderima u inbox-u koji se retko proveravaju i gotovo nikada ne čitaju.

“Ljudi generalno vole da kupuju, ali ne vole da im neko nešto prodaje. Takođe, stalno tražite od ljudi da nešto kupe od vas, percipiraće kao dosadno, napadno, i odbojno.”

Čak i ako napišete reč “popust” to nije garancija da ćete nešto prodati (a i da li zaita želite da vas kupci percipiraju kao nekoga od koga se kupuje samo kada dajete popust?!) Dugoročno, vaš brend postaje percipiran ekstremno negativno, postaćete “smarači”.

Šabloni (ne)rade bolje

Bilo da smatrate da vam je potreban kopirajter da osmišljava vaše email poruke ili verujete da jedino vi možete dati svoj autentičan glas svom brednu, svakako su oba ova izbora bolja nego gotova rešenja i šabloni.

Kada govorim o “šablonima” mislim na one bezlične imejlove koji svi liče jedan na drugi i koji su bez suštine i dizajnerski i tekstualno. Znate one “fantastične” poruke koje obično vidite na e-commerce sajtovima ili sajtovima velikih korporacija. To je možda i ok, jer takve kompanije imaju brend koji govori sam za sebe, ali mali biznici, brendovi zasnovan na ličnosti, porodične firme, treba da budu upravo to što jesu i da pokažu svoju autentičnost, svoju priču. Ne treba da budu savršeni, po šablonu i kopija nečeg drugog. Treba da budu ono što jesu i da to pokažu, to je sasvim dovoljno.

Ne znam da li ovo znate, ali zanimljivo je da velika većina potrošača preferira jednostavne imejlove koje sadrže samo tekst, bez nekog fensi dizajna. Sa praktične strane, u pogledu dizajna nedostaci šablona su brojni, jer njihovo učitavanje zavisi od internet veze, često se dobro prikazuju samo na mobilnom uređaju ako nisu ispravno kodirani, češće zavšavaju u Spam porukama zbog velikih slika i dizajna.

Kod šablonskih poruka je prvenstveno fokus na slikama i generičkim porukama, a ne na glasu brenda ili stvarnom povezivanju sa kupcima.

Vratite se na email listu vaših ljubitelja sitnih kolača. Umesto da im dosađujete da kupe vaše kolače, posaljite im tutorijal ili blog post sa receptom i slikama kako da sami naprave domaće vanilice. Ili kako da dekorišu trpezu sa serviranje dezerta.

U samom imajlu nigde nećete spominjati kupovinu, niti vaše kolače. Jedan deo ljudi će kliknuti na link i pogledati tutorial. Taj imejl će zaista imati vrednost, vi ćete pokazati da stvarno znate kako se ručno prave vanilice i kako da sve to izgleda lepo kada se poslužuje.

Kada na svoje ljubitelje sitnih kolača mislite i javljate im se imejlom i kada ih “ne ganjate” da od vas poruče kolače, onda imate legitimno pravo da povremeno “tražite” od njih da ih poruče, a oni će se to i sami setiti bez da ih podsećate.

Zašto je važno da gradite autoritet brenda i negujete odnose sa kupcima

Kod vaših ljudi sa email liste u kojima šaljete korisne savete, i ne insistirate na tome da kliknu da dugmence “KUPI”, vi se pozicionirate kao autoritet i brend koji nije samo jedan od mnogih u vašoj oblasti. Kod ovog pristupa, verovatnoća da će neko kupiti kolače od vas kada bude organizovao proslavu se vremenom povećava. Takođe, ništa manje zanemarljivo nije i da postane vaš brend ambasador, zar ne? Ovakvim  pristupom zadobijate njihovo poverenje, a ono ima neprocenjivu vrednost.

Nastaviće se…

Foto: Jovan Nedeljković

Related Posts